Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Levé, pravé prso připravit. Pozóór. Bude se kojit.

Nedá mi to, ještě se vrátím k téma kojení. Pánove mi prominou, dámy snad též. V dnešní době se řeší věci, které dřív byly tak nějak samozřejmé. Kojení patří k nim. Je to opravdu takové mučení a utrpení? Budete mít rozkousané bradavky a budete nevyspalé a budete trpět a kojit, až do zbláznění? To záleží na vás. Především věřím tomu, že podvědomí dělá hodně. Jste li předem rozhodnutá kojit, jde to snáz. Jste li předem rozhodnutá nekojit, prosím, zkuste si to moje pojednání přelouskat tak i tak a pak mne můžete seřvat.

Narodí se vám miminko a tělo začne produkovat mléko. Již brzy po porodu je možné dítě přiložit na prs a dát mu tzv.kolostrum, první mléko, které obsahuje spoustu důležitých látek pro dítě. Pak už se tvoří skutečné mateřské mléko, trvá ale několik týdnů, než se spustí plná "produkce mléka". Bradavky jsou dost citlivé a trvá to, zvyknout si na kojení. Pokud je někdo má popraskané, často za to může špatná technika. Není pak již nic snažšího než se zeptat zkušených. Občas jsem si u známých všimla, že odendávají dítě brzy, nebaví je kojit a pak dítě má hlad, místo, aby se plně najedlo, dostane jenom trošku a pak má brzy hlad. Dítě může být na jednom prsu klidně půl hodiny. Ze začátku je mléko jenom cukrová voda, teprve když dítě pije déle, dostává se k plnotučnému a výživnému mléku. Tak jako u mateřství je nutné mít trpělivost. Já nikdy trpělivá nebyla, ale člověk se to nějak naučí. Když máme nějaký cíl, jde to.  Lze kojit a chodit ven a vyspat se?

V noci je kojení zápřah. Někomu spí děti 3, 4 hodiny v kuse, někomu ne. Já se budila témeř každou hodinu a kojila. Někdy to bylo opravdu náročné, ale snažila jsem se to pak "dospat" během dne, když si zdřímne mimčo, zdřímnu si i já. Pokud máte pomoc manžela nebo tchýně či vlastních rodičů, kamarádek, máte možnost také jim dítě dát na hodinu, dvě a jít si lehnout nebo požádat o pomoc s vařením nebo něčím v domácnosti. U nás doma to tak fungovalo. Byla jsem opravdu jako mátoha.  V prvních měsících to je náročné, u prvního dítěte trvá, než si na to zvyknete a sžijete se. Já jsem byla v šoku, jak moc ten malý človíček potřebuje a jak je křehký. Ale u druhého dítěte je to snažší. Už víte, do čeho jdete. Je jasné, že je důležité nedržet dietu a stravovat se řádně, že ona kila nabraná při těhotenství se shazují ne vždy rychle. Já osobně jsem nezhubla ani nepřibrala při kojení, naopak od některých žen, které při kojení hubnou a nabírají kila. Ale za to bylo vidět, že děloha se opravdu rychle smrskla po porodu,kojení tomu pomáhá. Také jsem měla bonus, skoro rok bez měsíčků, protože jsem kojila plně do 6 měsíců a pak dál do jednou a půl let plus mínus. Odstavení nebylo tak strašné, jak se zdálo, protože v té době už byla rozmanitá strava v jídelníčků, mateřské mléko bylo spíš jako nějaká svačina.

Nemám obří prsa, nosím podprsenku č. 80 B, před porodem jsem měla 75 B, přesto jsem měla dost mléka. Někdo si myslí, že velká prsa jsou zárukou hodně mléka, ale není to tak. Problém jsou vpadlé bradavky či porod císařským řezem. Pak je kojení obtížnější.

U kojení vidím jasně výhodu v tom, že "jídlo a pití" je vždy po ruce, ať se děje cokoliv, mléko nepůsobí jenom jako strava ale, působí i jako uklidňovací prostředek, někdy je miminko nejisté okolím nebo mu není dobře, a tak se dožaduje prsa. Kojení je fantastická věc, ale vyžaduje hlídání si jídelníčku, nesmíte jíst cokoliv, co nadýmá, hodně pálivé jídlo také ne, vše jde do mléka. To samé alkohol. Takže kojit zodpovědně znamená opravdu si něco odříct, jíst zdravě, pít mléko, hlídat si příjem vápníku. Někde se dává kojeným dětem extra vitamin D, protože v některých zemích, zvláště ty narozené v zimních měsících, nemají dost D, kvůli nedostatku slunce. Chodit ven se dá, ale je otázka jak moc. Máte li starší děti, musíte je "venčit", máte li jedináčka, nemusíte tolik. Tím myslím, že stačí být na zahradě na čerstvém vzduchu, nebo na chvíli dát mimčo na balkon a vedle něj si číst, místo toho pochodovat s kočárkem po venku 2 hodiny a zcela se unavit. Miminko má být na čerstvém vzduchu a sluníčku, ale nač dělat tůry? Myslete především na program celého dne, vaření, koupání, kojení a ještě být manželka manželovi, takže jsem byla ráda, že v Anglii jsou tyto tůry pojem neznámý.

Máte li starší dítě a to nechápe, že musíte kojit a chce jít ven, nevidím to jako problém. Kojení není přece trestná sazba s tím, že musíte být doma a jenom kojit a kojit. Do speciálních podprsenek na kojení se dají vložit  bavlněné nebo jednorázové polštářky jako zábrana unikajícího mléka, pak se obléct, vzít dětičky a vyrazit ven. Dá se to naplánovat těsně po té, co kojenec zrovna měl snídani-oběd-svačinu, ale pokud je to nutné, dá se přece kojit i venku. Není důvod, proč by kojení nějak bránilo v běžných aktivitách. Nejsem zastánce  veřejného kojení tím, že se postavíte do centra města a tam "vybalíte" prsa, ale spíš stranou, záleží na tom, kde jste. Pískoviště, lavička stranou. Obchodní dům - převlékací kabinka. Restaurace - buď odejít stranou nebo klidně i na záchod. Dá se nosit šátek, který si pak přehodíte přes rameno, zakryjete tak čumilům důvod se dívat. Nevidím důvod, proč z toho dělat vědu. S miminkem se dá klidně jít do restaurace nebo kina, ale já osobně jsem vždy byla připravena odejít, zatímco manžel vyrovná účet, kdyby náhodou byl problém. Křičící kojenec není zábava pro okolí, nutno respektovat okolí. To ale neznamená, že jsem seděla doma a kojila. Mozek také nezakrněl, jakmile jsem se sžila s novou rolí. Děti bereme s sebou, ale nemyslíme si, že jsme jediní rodiči na světě, a tak občas odejdeme uprostřed filmu či uprostřed večeře, když děti překračují jisté hranice. V té době jsem nosila obří kabelku, extra pleny, dětský pudr, krém, mokré ubrousky, a opět, děti jsem přebalovala jenom na záchodě, ne uprostřed restaurace. Dnes mám kabelku opět menší, najdete v ní jenom doklady, peněženku, rtěnku, pudr. Pudr pro mě, ně ten dětský...

 

Když jsem chtěla jít někam sama, odstříkla jsem mléko do láhve. Sama, ručně. Ani jsem si nepořizovala elektrickou pumpu a odstříkání mléka mi nepřišlo ponižující, jako bych byla nějaká dojná, prostě jsem nechala jídlo pro případ potřeby. Nakoupila jsem pár lahví Avent a mléko do nich nastříkala. tyhle lahvičky mi byly doporučeny jako víc uzpůsobené dětem a fungovaly dobře. V lednici mateřské mléko vydrží tak dva dny, dá se i zmrazit na 6 měsíců. Při ohřívání v žádném případě mikrovlnná trouba, ale dát láhev do horké vody, pak se ujistit o teplotě. Chyba některých prvních rodičů je, že nakoupí absolutně vše, co je na trhu a také elektrické pumpy, nejenže je to pochybný výdaj, ale myslím, že lepší je nakoupit základní věci, tj.kočárek, postýlka, pleny, oblečení, hygienické potřeby

Celkově mi kojení připadalo normální, přirozené, byla jsem na něj připravena a snažila jsem se. Sice jsem nekojila v porodnici podle přání každé dvě hodiny, ale řídila se potřebami dítěte. Naštěstí jsem brzy z porodnice"vypadla" díky fantastickému britskému zdravotnictví - 2 dny v porodnici,  a mohla si to dělat podle sebe. Někdy ten malý tvor spal 3 hodiny, jindy se dožadoval stravy každou hodinu. Každé dítě je jiné, ale důležité je kojit, čím víc kojíte, tím víc mléka se po porodu tvoří. Další děti již neplánujeme, mám tedy už odkojeno... Mám zdravé děti, nikdy nebyly vážně nemocné, neměly běžné dětské nemoci a při kojení si to užívaly, mazlily se, spokojeně mlaskaly a protahovaly prstíčky na rukou i nohou. Nikdy jsem nedala umělé mléko, byť je to dnes moderní přikrmovat, přešla jsem rovnou na mléko kravské,  s tím nejsou problémy. Skoro každý časopis pro rodiče má tolik reklam na umělé mléko, u lékaře také, při každém problému se hned sahá po umělém mléku. Tlak společností, které je vyrábějí, je jasný.

 

P.S. Také bych podotkla, že se mi nezdá nápad některých lidí pořídit si štěně nebo kotě těsně před porodem, nejde jenom o hygienu, případné nemoci, ale o přidělávání si práce, stačí, že je v domě miminko jedno. teď to schytám, ale prostě si to myslím.

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ivana Ashby | pátek 26.11.2010 10:32 | karma článku: 20,01 | přečteno: 2606x
  • Další články autora

Ivana Ashby

Ochutnavka Vina “Texas Style”

Rozhodla jsem se podelit o svoji prvni vinovou ochutnavku v Texasu. Nevedela jsem co od ni zde ocekavat, protoze vse je jine nez v UK i v CR a musim priznat, ze jsem byla jsem velmi mile prekvapena! Vlastne to byla zatim ta nejlepsi ochutnavka, na ktere jsem kdy byla! Texas nezklamal!!

25.10.2012 v 20:17 | Karma: 8,92 | Přečteno: 831x | Diskuse| Ostatní

Ivana Ashby

Po roce v USA - je to lepší než v UK nebo Česku?

Tak už je to přes rok, co bydlíme v Texasu. A musím přiznat, že už jsem si zde zvykla a Texas je můj nový domov. Chtěla bych se podělit o celkem zajímavé? postřehy a porovnání s UK. Za tento rok jsme obdrželi zelenou kartu, tak jsme oficiálně trvalí residenti USA.

16.7.2012 v 10:42 | Karma: 20,03 | Přečteno: 2930x | Diskuse| Ostatní

Ivana Ashby

Levá strana už není ta pravá aneb řízení v USA

Jak už jsem psala v předešlých článcích, před zhruba půl rokem se naše rodina přestěhovala do USA. Než jsme se přestěhovali, tak nám náš právník doporučil, ať si uděláme tzv. mezinárodní řidičský průkaz, protože s britským bychom si vystačili maximálně měsíc. Následovali jsme jeho radu, ale po příjezdu do USA jsme stejně zjistili, že budeme muset udělat americký, protože mezinárodní sebou nesl jisté nevýhody. Ale ani Řím nebyl postaven za den, a tak nám to trvalo déle.

26.9.2011 v 9:58 | Karma: 9,84 | Přečteno: 1361x | Diskuse| Ostatní

Ivana Ashby

Očkování, škola, zdraví a tak různě z USA

Naše děti už zahájily školu. Školní rok tady začíná dřív, většinou v srpnu. Protože jsem donedávna žili v Anglii, museli jsme nechat děti doočkovat, než šly do školy. Narozdíl od Angličanů, Američané očkují na trošku víc nemocí. Teda, očkování v USA povinné není, ale bez potvrzení o všech očkováních není možné přijetí dětí do škol. Kdekoliv je dítě v kolektivu, třeba i v mateřském centru, musí mít očkování. Děti to braly celkem sportovně, jako vše tady. Jsme tady sotva půl roku a za tu dobu si zvykly a už je vidět, jak se z anglických dětí stávají děti americké. Slovník a intonace se mění. Děti jsou vůbec úžasné, jak rychle se přizpůsobí. Nedá se říct, že jim chybí Anglie. Prostě jsme teď doma tady. Další očkování nás čeká za pár let.

29.8.2011 v 10:56 | Karma: 16,49 | Přečteno: 2748x | Diskuse| Ostatní

Ivana Ashby

Lidi s tetováním jsou všichni vyrovnaní a vzdělaní a supr

Musím se omluvit tetovaným a jiným lidem, kteří si zdobí tělo. Ano, omlouvám se moc a moc. Jsem totiž mimo. Já jsem netušila, jak moc skvělí lidé mají tetování. Kolik ředitelů, manažerů. Jak je tetování drahé. Jak si ho nemůže žádná nízká třída dovolit, takže to není jasně záležitost nízké třídy. Tetování je taky decentní. Umělecké. A vůbec neříká nic o lidské psyché. Omlouvám se tedy všem tetovaným, netušila jsem, že ani jeden z nich nemá nízký příjem a nízké sebevědomí. Dokonce jsem se dozvěděla, že trpím neurozou a separačním traumatem a měla bych se léčit. Možná si po terapii nechám udělat i nějaké to tetování. Protože tetovaní lidi jsou fakt skvělí:

25.8.2011 v 7:22 | Karma: 38,93 | Přečteno: 26617x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Čína je pilířem nového světového řádu, řekl Orbán a kývl na její mírový plán

9. května 2024  20:05

Čína je jedním z pilířů nového světového řádu a Maďarsko podporuje její mírový plán pro Ukrajinu,...

ANO chce odložit korespondenční volbu na dobu po volbách v příštím roce

9. května 2024  5:15,  aktualizováno  20:05

Přímý přenos Poslanci se přou o zavedení korespondenční volby pro české občany v zahraničí. Sněmovnu opět...

Za nové zuby si připlatíme, mnozí zubní technici skončí. Na vině je nařízení EU

9. května 2024

Premium Zubní techniky ohrožuje nová legislativa. U každé zubní náhrady by teď měli plnit stejné povinnosti...

V Rakousku zemřel 54 letý Čech, po vypadnutí z kajaku zemřel v nemocnici

9. května 2024  19:59

Při jízdě na kajaku dnes u rakouské obce Weissenbach am Attersee zemřel 54letý Čech. Zkušený...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5296x
Typická ženská, která musí kecat do všeho, proto se rozhodla psát blog